11 september 2011

Jag har fortfarande MASSOR att läsa till imorgon men just nu behöver jag en paus och ska fortsätta min redovisning av "sopresan" i London.

Vi besökte också en återvinnings- och sorteringscentral i Bywaters. Här nedan ser ni den manuella delen av sorteringen. All plast plockades bort. Arbetstakten var hög och det gjorde ont i mitt sossehjärta att se hur stressigt och ensidigt det var. Tänk att man ska jobba vid en löpande band 8 timmar fem dagar i veckan. Det måste finnas ett tekniskt alternativ till detta, samtidigt är det positivt att dessa unga män har ett jobb.



Den här maskinen sorterade större wellpappbitar från de mindre.Här sker en kontroll till, igen manuellt, så att inga andra fraktioner än wellpapp smiter förbi. trots det höga ljudnivån hade den här mannen inga hörselskydd vad jag kunde se. FACKET??? Arbetsmiljö???


Hela den stora hallen var fullt med sopor sorterade i olika högar. Vår guide berättade att om det blir en brandlarm så är det på riktigt. Jag vågar inte ens föreställa mig en brand i den här lokalen fullt med torrt material.


Det sorterade materialet kunde pålas(?) eller levereras löst hur än kunden ville ha det. Vid större festivaler och idrottsevenemang då det blir större mängder sopor kan denna sorteringscentral köra dygnet runt. Wellpappet exempelvis lastas i båtar och skeppas till Kina.

Inga kommentarer: