20 september 2011

Lokalpatriot som jag är så fortsätter jag visa det underbara i vår kommun. Det är en av viktig förklaring varför man orkar och vill jobba politiskt även i opposition.
Efter Kråksångens konst och inredning var det dags att fylla i energidepoerna i Hökeriet, servering och handelsbod på Granby gård i Lindholmen. Så här fint var det dukat för oss och väldigt gott var det. Jag märkte att även här serverade de lavendelkakor, något som jag inte har smakat förut. (Anette från Kråksången hade också lavendelkakor.) Himlans goda!


Upplands största runhäll var nästa besöksmål. Om jag nu kommer ihåg rätt så berättade Karin, att på den här hällen finns flest runor och de allra flesta gick att läsa. Jag försökte få bild av korset som tyder då på att de bosatta där var redan kristna.


Jag vet inte vems ansvar det är men mossan har växt ordentligt på hällen och på vissa delar kan man inte se runorna alls. Ordentlig rengöring vore på sin plats! det måste finnas en plan hur ofta våra kulturarv ska synas och tas hand om. Jag såg på Hökeriets gästbok att väldigt många av gästerna är utlänningar som vill SE hällen med runskriften, inte bara lava och mossa.





Kungagravarna, Vada kullarna här nedan. Vilken mäktig syn! Inga utgrävningar har gjorts på platsen. Det var ganska brant backe uppåt för Sossemor att klättra på den största kullen.



Och när man väl var där uppe kunde man njuta av utsikten och de mäktiga enen. Det är någonting magiskt med en.















Inga kommentarer: