25 september 2011

Jag har haft en ledig helg och då menar jag båda dagarna lördag och söndag. Vilken lyx! Som tur har vädret var extremt vackert och jag har kunnat jobba i trädgården.

I torsdags fick vi höra Tomas Eneroth från regeringens socialutskottet att berätta om pensioner.Han var mycket tydlig och påläst. Dagens pensionärer är missnöjda med beskattningen av pensionen. Sverige är det enda landet i VÄRLDEN där pensionärer beskattas hårdare än de som arbetar!!! Det skulle kosta 17 miljarder att åtgärda skatteskillnader mellan pensionärer och anställda. V får se om (S) skuggbudget tar upp detta på riksnivån.

Jag har tyvärr själv tappat tron på ett rättvist pensionssystem. Jag hatar att välja bland de hundratals olika fonder hit eller dit och därför är jag mestadels passiv samtidigt som jag har ett dåligt samvete att jag möjligen då förlorar pengar vid ev. börsuppgång. Det var en åhörare som sade så passande att "de 870 fonder som har namn som exotiska hästar". Vad är det för valfrihet? Vem har tid och ork att sätta sig in i alla de 870 fonderna? Enligt Eneroth kommer hela pensionssystemet att utvärderas och ev. blir det förändringar. Jag ska försöka jobba så länge jag kan och förhoppningsvis hittar jag något billigt äldrekollektiv där jag kan bo och på det sättet minimera kostnaderna när jag blir gammal.

Inga kommentarer: