18 september 2011

Socialdemokraterna tillsammans med ABF arrangerade en heldags busstur i Vallentuna för alla intresserade. Bussen var fullsatt och första stoppet var Tarbygård där Lrf:s ordförande i Vallentuna Fredrik Andersson visade oss runt i gården och gav oss värdefull information om vilka hinder och svårigheter dagens bönder möter både från EU:s och det svenska jordbruksverkets håll. I Tarby har de köttdjur, höns och liten majsodling. De hornlösa Herdfordras djuren verkade må alldeles utmärkt. Hornlösa djur växer bättre då energin går inte till att bråkas med andra, berättade frun på gården. Vi som är intresserade av att få köpa närproducerat kött har möjlighet att göra det genom att ringa till gården och önska att få en sjättedel av ett djur vid nästa slakttillfälle. Det blir ca 30kg kött, men man kan faktiskt gå ihop med några och dela köttet om det tycks vara för mycket. Lrf:s ordförande kom med flera intressanta förslag till förbättringar inom flera områden. Kommunen MÅSTE ta vara på kommuninvånarnas och i detta fall böndernas kunskaper och idéer för att vi ska kunna ha jordbruk och djurhållning i Sverige överhuvudtaget. Här nedan en bild på dessa fantastisk vackra beteshagar. Vad vore Sverige utan dem?


Nästa stopp var Kråksångens konst och inredning i Frösunda. Anette Rambrings konst fanns både inom och utomhus. Mina bilder är främst utifrån pga eget trädgårdsintresse. Se på detta rum med ett litet bord av betong. Jag har drömt om ett sådant sedan i våras när jag såg ett på Frösunda marknaden. Anette ordnar även workshops och färg-och formcirklar till ett mycket vettigt pris så vem vet, jag kanske gör själv mitt eget lilla trädgårdsbord.



Det är ju konst det med att lyckas skapa olika rum i trädgården. Här fick vi se ett förförande vackert rum med ljusstake och druvor som hänger ovanpå när man sitter och myser i höstsolen.


Här finns mycket lyckad vattenspegel i ett mosaikfat omringad av växter.


Några exempel på mosaikbordsskivor. Jag precis så många andra har tittat in t.ex. i Spiti på Sveavägen och beundrat deras mosaikbord som kostar tusenlappar. Ja, att göra själv eller låta Anette göra ett bord efter mina önskemål är ett klokt ekonomiskt val.Anettes ateljé!




Imorgon fortsätter jag med ytterligare bilder från vår bussresa i Vallentuna om inte kommunala gruppens möte på kvällen drar ut på tiden. Det finns nämligen ett antal intressanta frågor på kommunstyrelsen dagordning: Kommunplan, bostadsbyggnadsprognos, organisationsförändringar osv. som kan behöva en djupare diskussion.

















Inga kommentarer: