23 augusti 2012

Jag får lov att dela upp min bildredovisning från Malmö för tröttheten håller på och vinna min vilja att visa den bästa delen av hela studieresan.
Malmö, en del av Öresundsregionen. En expansiv, optimistisk, framtidsinriktad stad som hellre ser möjligheter än svårigheter.
Vi fick en guidat rundtur i Västra hamnen, ett bostadsområde som började byggas för drygt 10 år sedan ursprungligen för en bomässa. Området ligger vackert nära havet, men var tidigare ett gammalt industriområde där marken behövdes sanera före bygget. Förrutom havets närhet så finns vatten även i området i olika former. Här en kanal.
Och här nedan en lösning om hur dagvattnet tas hand om i området.
Hela Västra hamnen är så gott som bilfritt område. Malmö kommun har ambitionen att göra Malmö till en cykelstad och det syns i gatubilden. Flera olika byggföretag deltog i byggandet av bostäder inför bomässan. Krav ställdes på hållbarhet vilket inte alltid var lätt men politiken fick som de ville. Här finns det verkligen en variation och mångfald av olika sortens hus och arkitektoniska lösningar.  Tänk att kunna ha ett växthus på taket. 
Inom de olika områden fanns det små mötesplatser, parker som alla var lite utöver det vanliga. Inte bara en standardbänk med en sandlåda utan man hade satsat lite extra.
Jag behöver säkert inte säga det men jag gör det ändå: Malmö styrs av sossar! Jag säger det för jag är sååå stolt över det som socialdemokraterna har åstadkommit under Ilmar Reepalus ledning speciellt på samhällsbyggnadssidan.

Fler bilder utlovas senare.

Inga kommentarer: