26 augusti 2012

Jag tror att efter dagens bilder är mitt budskap klar för alla: det som har varit möjligt att genomföra i socialdemokratiskt styrt Malmö med de förutsättningar som de har, är fullt möjligt i Vallentuna kommun också! Allt beror på viljan!
I bilden här nedan ser vi att i en del av Västra hamnen använde man balkonger som odlingsyta. Och då menar jag inte odling i krukor och i lådor utan på balkonggolvet. 
De här husen som håller på och färdigställs kommer att vara det största passivhusområdet i Sverige.  Inte ett hus, utan ett område med flera passivhus!!! Det kommer att vara högst intressant att få ta del av de erfarenheterna om att bygga och bo i sådana hus så småningom.
Malmö kommun har byggt tiotal olika temaparker för de minsta kommuninvånare på olika ställen i kommunen. Vi fick se en av dem.  Ett av syften är att  kommuninvånare från olika bakgrund/kultur/språk möts i dessa parker. Det här kallar jag för satsning på barn och ungdomar! Var har vi en liknande park i vår kommun? Har vi inte råd? Behövs det inte i vår barnrika kommun? 
Den här vildblomman vid en staket fångade mig med sin skönhet. 
Här byggs det ett område med CO2 neutrala hus. Helt fantastiskt!
En utomhus skatepark där även internationella tävlingar kan genomföras. Där fanns det båda nybörjare och mer erfarna åkare, unga och gamla. 
Jag kan inte förmedla den känslan av stolthet som jag kände vad en politisk vilja och politiska målsättningar kan åstadkomma trots vissa svårigheter och motgångar. De politiska (S)- resultaten som jag fick ta del av under Malmö vistelsen ger mig ny kraft att kämpa vidare. Långsiktigt arbete, envishet och nytänkandet måste ge resultat även i Vallentuna.

Inga kommentarer: