6 september 2012

Hur klättrar man upp i hierarkin? Den tanken dök upp i huvudet i kväll. Jag vill så gärna tro att det är ens kompetens och erfarenhet som spelar absolut den tyngsta rollen, men vid flera tillfällen under de senaste veckorna har jag märkt vilket synligt "spel" kan förknippas till det förarbetet före en eventuell befordran. Jag vet att vissa kan kalla det för social kompetens men det finns någonting i det spelet som stör mig, som jag upplever  som falsk. Och när jag tänker vidare så märker jag att klättraren väljer mer eller mindre medvetet vem som får mest uppmärksamhet och då menar jag naturligtvis positiv uppmärksamhet. Naturligtvis är den personen den som har makten att besluta om en eventuell högre position på jobbet. Det gäller att smöra rätt person om jag säger rakt ut (som jag brukar). Är det så det ska gå till? Hur många chefer/ledare går i den fällan? Är det en fälla? Det kanske är en väl användbar metod? Nycklar till framgång?

För säkerhets skull ska jag säga att nu pratar jag inte om anställda i kommunen utan jag gjort mina iakttagelser på andra ställen. Det behöver inte betyda att samma fenomen skulle inte förekomma bland kommunanställda. Jag säger bara att jag tycker inte om smörandet som metod. Jag föredrar kompetens.


Inga kommentarer: