8 oktober 2012

Jag hoppas att jag har lyckats förmedla alla människors lika värde och respekten för andra människors åsikter och övertygelser till mina barn. Ordet förmedla låter kanske fel. Det är ju via mina handlingar jag ska visa vilka värden jag uppskattar och värdesätter mest och vill då gärna att även mina barn lär sig uppskatta dem också. Vad tråkigt det vore om alla tyckte likadant om allting.

 Man kan argumentera om åsikter men inte om personer. Det klarar inte alla av. Troligen inte jag heller i alla situationer. Om man är trygg i sin egen värdegrund så känner man inte de andras åsikter som ett hot. Hot och rädsla föder  ovärdigt beteende där den ömsesidiga respekten saknas. Det är sorgligt att märka att det finns vuxna som har svårt med exempelvis åsikts- och religionsfriheten, det som ska prägla en demokrati. Då blir det svårt att kräva det från unga.

Inga kommentarer: