20 maj 2013

(S) i Landstinget bjöd idag till ett mycket bra seminarium om morgondagens busstrafik på eftermiddag. Helene Hellmark-Knutsson och Erika Ullberg hade inbjudit ett antal sakkunniga just i busstrafikfrågor som på ett roligt och tydligt sätt kunde visa både goda exempel och påpeka utvecklingsområden när det gäller busstrafiken. Jag är ju förespråkare för Roslagsbanan men åker väldigt mycket med bussen pga att jag råkar bo så nära busshållsplatsen. Jag har haft en lite sneddriven bild av busstrafikens utvecklingsmöjligheter i framtiden men idag fick jag mycket att smälta i.

Jag ger faktiskt mycket beröm till våra (S)  Landstingspolitiker som satsar på förhållandevis korta men effektiva föreläsningstillfällen. Förrutom ökade kunskaper föredrar jag också, precis som Helene och Erika, att stora dyra beslut baseras på vetenskaplig fakta, undersökningar och de erfarenheter/exempel som finns både i Sverige men även i utlandet. Det går att göra mycket om politisk vilja finns och om man räknar var pengarna gör mest nytta.

Busstrafiken finns idag på bilens villkor. Det är ett problem. Vi har reshastighet på rusningstrafiken i Stockholms innerstad på 11,9- 14,6 km per timme. Du går fortare! Kollektivtrafiken måste få bättre villkor för att kunna locka flera resenärer. Egna fil för bussar är ett alternativ. I Nantes i Frankrike har man satsat på busstrafiken med en 1/3 av vad det skulle ha kostat att ha spårväg. Där har man satsat först och främst på tillgänglighet: upphöjda körfält, snabb på- och avstigning (alla breda dörrar används, biljettläsare vid varje dörr) och bussens väg är alltid fri. Effekten är tydlig: halvering av privatbilism, mängden av kollektivresenärer har nästan tredubblats från 1996 till idag. De är snygga designade bussar med mycket bra komfort. Man satsar på underhåll och vips! kollektivtrafiken är ett seriöst och pålitligt alternativ till egen bil.

Busstillverkare poängterade att politiken ska inte detaljstyra vid upphandlingar. Politiken ska ställa krav på funktioner och låta branschen själva komma på lösningar. Det var nyttigt att höra! Överraskning var också hur långt planerna på eldrivna bussar har redan kommit.  Ja, vilken kunskapspaket jag fick idag av socialdemokratiska landstingspolitiker. Jag tackar och väntar redan på nästa tillfälle.

1 kommentar:

Lennart Erixon sa...

Jaana, se gärna mina argument MOT en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda i en debattartikel i SvD. Artikeln är ett svar på en gemensam artikel av Christer Wennerholm (m), Lars Bryntesson (s-kommunalråd i Sigtuna) och företrädare för starka affärsintressen. Lennart Erixon