21 september 2009

Örjans överraskning!

Idag blev det verkligen bekräftad att moderaterna kan överraska. I det senaste ÖP-kartmaterialet vi fick vid sittande bord ( =pol.styrgruppsmöte) idag, kan vi bara konstatera, att hela östra delen av Arningeleden är markerat som "förtätning och utveckling av blandad bebyggelse". Inte alltså bara södra delen, det som vi har kallat för Kristinebergskogen, utan allt från Örjans egna ägor nästan ner till Täby gränsen. Adjö till all tätortsnära skog om detta går igenom.

Man har lockat folk att bosätta sig i Vallentuna med att det är gåavstånd till naturen. Det om någonting kan man kalla för vilseledande marknadsföring. Livskvalitet i form av tätortsnära skogar väger väldigt lätt bland alliansbröder och systrar. Jag kan inte låta bli att säga att det börjar allt mer luta åt delikatesjäv för Örjans del. All annan byggnation utöver hans egen gynnar hans möjligheter att skapa kollektivtrafiklösningar och annat för Påtåkern ( hans egen mark).

Det lät så lockande med utvinning av metangas från den nerlagda tippen för uppvärmning av hus och möjligheten av välja vilken byggherre man ville osv när jag blev informerad av Örjans byggplaner på Påtåker en gång i tiden. Och då sa man ja. Men om jag hade vetat att det leder till exploatering av hela skogsområdet på östra sidan av Arningeleden så skulle jag har varit emot det. Oh vad naiv jag var! Så dumt att jag inte fattade hur spelet skulle fortsätta.

Skogsområdet på östra sidan av Arningeleden SKALL förbli frilufts-och rekreationsområde för boende i södra Vallentuna!!!

Inga kommentarer: