17 september 2009

Sopor

Idag har jag ägnat mig åt sopor hela förmiddagen. Ingrid som var vår guide berättade och visade Sörabs anläggningar i Hagby och i Löt med samma intresse och engagemang som mammor berättar hur deras barn har lärt sig säga sitt första ord eller ta ett första steg. Hon var helt fantastisk! Jag blev själv förvånad över hur mycket av avfallet går att använda till annat och därmed minska andelen sopor som ska deponeras.

Jag fick inte tag på skolinspektionens rapport idag om våra skolor men hörde att det blev negativ kritik bl.a. på avgifterna som skolorna tar vid olika utflykter. Konstigt att majoriteten har inte ännu fattat att den borgerliga skolpengen inte räcker till några utflykter eller studiebesök som kostar. Men allt kan man inte få om man ska ha en av de lägsta skatterna i Sverige. I den här kommunen har man sparat på barnen alldeles för länge. Jag är helt övertygad om att folk är beredda att ge en slant till i skatt bara de vet att det går till barnen.

Inga kommentarer: