19 april 2011

Det är en hel del förberelser inför vår vårkampanj som startar nästa vecka. Det blir skönt att ha stugan ute på torget och få prata om det som oroar eller roar Vallentunabor. Hoppas vädret blir vackert så att det bildas kö till fikabordet vid stugan.
Jag ringde till StorStockholms bostadsförmedling idag och frågade köansvarigen om det finns någon möjlighet att undanta del av de kommande lägenheter i trygghetsboendet för våra egna behövande i kommunen. Hon betraktade min fråga konstig för hon påstod att kommunen själv kan avgöra om man ska överlämna några lägenheter överhuvudtaget till förmedling. Det tyckte jag i min tur var konstigt eftersom vi har fått veta, att alla lägenheter ska lämnas till bostadsförmedling och om det nu råkar vara någon vallentunabo, som har stått tillräckligt länge i kön och uppfyller för övrigt kriterierna så kan hon/han få flytta in annars kan det vara vem som helst, från vilken kommun som helst som får lägenheten.
Jag känner mig inte riktigt säker på detta ännu. Det verkar vara oklart och svaret blir olika beroende på vem man frågar. Det vore glädjande om kommunen kan fördela trygghetsboende först till de som behöver det och som bor redan i kommunen och resten kan man lämna för förmedling.
Jag såg att Steget hade en pytteliten notis om de nedlagda soptippar som kräver mer eller mindre åtgärder för att inte läcka lakvatten t.ex. till Angarsjöängen. Jag skulle ha skrivit med de största möjliga bokstäverna om detta för jag i min okunskap känner mig väldigt orolig över detta. Vallentuna har förhållandevis många nedlagda deponier, 27 st om jag kommer ihåg rätt. Lite överallt och vissa oroligt nära bebyggelse och nära vår vackra miljölandskap. Att åtgärda allt detta kan kosta massor av pengar. Jag borde ta reda på mer om detta.

Inga kommentarer: