21 oktober 2011

Stockholms Handelskammare har gett ut en rapport som heter "Bygg tunnelbana till Norrort". Bakom rapporten står Norrortsgruppen med representanter från JM, Besqab, NCC, Skanska, Veidekke och Stockholms Handelskammare. WSP har agerat som konsult och har då analyserat hur olika spårförbindelsevarianter och hur dessa påverkar på tillgängligheten, effektiviteten, kostnader osv.
I och med Nordostsektor växer med 100 000 personer fram till 2030 så behövs det verkligen nya kollektivtrafiklösningar. Redan idag kan inte alla resande garanteras ens sittplats på bussar mot stan på morgonen under rusningstid. Helt orimligt! Sossemor är anhängare av tunnelbanan som har hög kapacitet jämfört med en spårvagn. Det rymms hela 1200 personer i ett tunnelbanetåg jämfört med en spårvagn med 200 personer eller en buss 100 personer. Tunnelbanan funkar tillfredställande även på vintertid. Spårvagn och busstrafik får tävla om det obefintliga utrymmet på de redan hårttrafikerade vägar. Investeringskostnad är lite billigare för tunnelbanan än för pendeltåg.
De tänkbara förlängningar av tunnelbanan enligt rapporten är förlängning av gröna linjen från Odenplan till Mörby centrum och därifrån röda linjen via Täby centrum till Arninge. Även blåa linjen skulle förlängas till Sickla och Nacka forum. Jag är absolut ingen expert på dessa frågor men detta låter väldigt bra i mina öron. Naturligtvis det allra viktigaste i NÄRA framtid är att få Roslagsbanans förlängning från Lindholmen till Arlanda.
Länge leve kollektivtrafiken!

Inga kommentarer: