10 mars 2012

Jag hoppas verkligen att ni som vet hur arbetsmiljön i kommunalhuset är tar snarast kontakt med mig så får jag en bättre uppfattning om hur allvarlig situationen egentligen är. Ni som är fackligt anslutna ska också informera facket om situationen. Ni har varit tysta alldeles för länge!!!

Oppositionen kräver att all beslutsunderlag som ligger till grund för politiska beslut är helt opåverkad av politisk inblandning. Allt annat vore katastrof! Vad politiken sedan fattar för beslut är en annan sak men underlag ska byggas på expertisens och oberoende tjänstemännens kunnande. Det är enormt viktigt att så är fallet i den demokratiska processen i Vallentuna kommun. OBS! Det ska vara en DEMOKRATISK PROCESS!!! Inte någon hemlighetsmakeri bakom stängda dörrar.

Oppositionen och majoriteten måste kunna tåla att lyssna tjänstemannagruppens utlåtande i olika ärenden även om det inte behagar den egna åsikten. Besluten blir bättre om politiken får bemöta sakkunnigas åsikter innan vi fattar beslut.

Tjänstemän ska kunna komma till jobbet utan att känna klump i magen eller ha en ängslan att bli ovänligt bemött under arbetsdagen. Lojaliteten ska aldrig gå före den egna hälsan och arbetsglädjen!!!

Vi politiker kan ha vilka höga tankar som helst om oss själva men utan tjänstemän funkar ingenting. Jag tror på ett konstruktiv samarbete som bygger på ömsesidig respekt på varandras roller, beslutande och verkställande. Det ska vara tillåtet att ha högt i tak och öppen diskussionsklimat. Socialdemokrternas intresse ligger i att utveckla kommunen till det bättre och klokt hushålla med kommuninvånarnas skattepengar. Vi har inga egna privata intressen.

2 kommentarer:

LB sa...

Men snälla Jana, Du arbetar ju bland allapolitiker och tjänstemän, har Du inte sett något förrän nu.

Jaana sa...

Visst anklagar jag mig själv också. Jag har ingen klar bild om vad som har egentligen hänt och händer. Jag sitter inte i samma våning med kommunledningskontoret och Örjan och har inte samma dagliga kontakt med personalen.Örjan har sina möten med tjänstemannagruppen dit jag är inte bjuden.

Tjänstemännen verkar var ytterst lojala för även om jag har ställt raka frågor så har jag inte fått svar.

I detta läge blir det inte ett dugg bättre att hitta fel hos mig/oppositionen utan det är dags att göra något åt majoritetens ledarskap.