4 november 2012

Det finns säkert tusen olika sätt att bemöta dåliga besked. Jag blir först förkrossad, förlamad och jätte ledsen men eftersom jag är ganska van vid att bemöta motgångar så brukar jag hitta min väg till hoppet igen. Denna gång började att sortera gamla och även nya tidningsklipp som jag har bara stoppat i en byrålåda. Eftersom jobbet var mer omfattande än jag anade fick jag fortsätta med det idag. Dessutom sjöng jag franska barnsånger som jag hittade på youtube för att lindra mitt "smärta". Jag älskar att sjunga och jag älskar franska språket så det var lyckad kombination. Låter konstigt men alla medel är tillåtna.

 Det finns stunder där jag själv tvivlar på om jag har gjort tillräckligt som oppositionsråd eller om jag har lyft de rätta frågorna på dagordningen. Jag har vårt kommunala handlingsprogram som rätesnöre och vår kommunala grupp där vi beslutar gemensamt om hur vi förhåller oss till olika politiska förslag men någonstans har jag ett extra ansvar som gruppledare  just att LEDA.

Vi har under årens lopp tagit upp ett och annat men tidningarna väljer sitt stoft och vi får inte alltid med våra frågor i tidningar och det får vi acceptera. När jag nu började titta på allt som har skrivits så fanns det trots allt ganska mycket (S) frågor som tidningarna har skrivit om. Här får ni ett axplock:

Kommer ni ihåg åren 2005- 2006? 2005 valdes jag till socialdemokraternas ordförande i Vallentuna. Alliansen sålde kommunens förvaltningslokaler till reapris till Richter. Hans Strandin var oppositionsråd då. Alliansen sparkade dåvarande kommunaldirektören som ville följa lagar och förordningar i samband med försäljningen och då sade alliansen att de inte hade något förtroende för honom.  Ni vet hur det slutade. Direktören försvann, centrumfastigheterna och centrum har inte än så länge efter dessa 6 år utvecklats eller förändrats nämnvärd om man nu säger sanningen. Kommunen är hyresgäst i sina f.d. egna lokaler till 2015 till en dyr peng.  Bra affär för Richter, dålig för kommunen. Vi (S) genomförde också ett internationellt projekt i Kenya och samlade både pengar och kläder/leksaker/medicin till barnen i ett barnhem i Nairobi.


2007 besökte Mona Sahlin Vallentuna innan hon valdes till vårt nya partiordförande efter Göran Persson. Vi kämpade bl.a. för rening av Vallentuna sjön och skrev motionen om att även Vallentuna skulle ta emot ensamkommande flyktingbarn.

2009 valdes jag som Hans Strandins efterträdare. Det var stort, det är stort fortfarande för mig. Vilket ansvar och såååå mycket jobb. Jag sprang mellan skolan och kommunen och försökte sätta mig in i ärenden så gott jag kunde. Lätt var det inte!
Direkt i början av 2009 bemöttes jag av alliansens enbart ideologiskt, inte rationellt agerande då de sålde en stor del av kommunala bostadsbolagets bestånd till en privatvärd. Som alldeles nybliven oppositionsråd hann jag inte skapa opinion, ta ens reda på alla detaljer och fakta utan allt gick så fort. Kommunen var inte bra ägare för de sällsynta hyresrätter som vi ägde utan någon annan skulle göra det så mycket bättre, sade alliansen.  Vi var emot apoteksförsäljningen och skrev om fler sommarjobb för ungdomar. Motionen med syftet om att minska medicineringen av de dementa avslogs av majoriteten. Kampen om att bevara Kristinebergsskogen började 2009. Ja och SOSSEMOR föddes också på hösten 2009. Det var då jag började blogga.
2010 präglades totalt av valkampanjen och Örjan Lids & alliansens iver om att bebygga den sista tätortsnära Kristinebergsskogen  som ligger precis söder om kommunalrådets ägor. Det spekulerades då också om de förbättrade skolresultaten under valåret var bara ett tillfällighet eller resultat av lyckad allianspolitik. Nu så här i efterskott kan vi lätt konstatera att det årets höga meritpoäng var verkligen inte något genombrott i alliansens skolpolitik utan redan året efter sjönk resultaten igen.
2011 lyfte (S) fram frågan om att samla in matavfall från hushåll för biogasproduktion. Kajsa och Ing-Marie från socialdemokraterna i Vallentuna fick åka och välja ett nytt (S) partiledare. Jag blev frustrerad  (och är det fortfarande) över att samarbetet med näringslivet fungerar inte alls. På den fronten finns MASSOR att göra! Barnomsorg på obekväm arbetstid lyfte vi fram igen och ställde en enkel fråga om hur majoritetens tankar om arbetslinje och bristen på barnomsorg på kvällar, nätter och helger går ihop. Svaret var att det fanns inte efterfrågan.  UUUUUHHHH! Låt mig allt tåla!
Den här sista bilden är åt fel håll och jag lyckas inte vända den, tyvärr. Bilden visar dock vilka frågor vi har  drivit 2012: vi saknar fortfarande kommunens miljömål, kämpar för att få cykelväg till Karby, frågepanelen som majoriteten tog bort, student- och ungdomsbostäder, utveckla Gustavs Udde, etisk konsumption/FairTrade, Veda ridhusets mögelangrepp och underhållsplaner som inte finns, kommunal tomtkö, sopptippar som behöver saneras, köttfri dag i veckan, kampen om att behålla kommundirektörsposten, konstgräsplan i Össeby IP och Bällstaberg...

 Vi socialdemokrater har kunnat påverka. Vi gör skillnad och lyfter fram viktiga frågor på dagordningen. Men visst, mer kan göras! Kampen fortsätter!

Inga kommentarer: