23 november 2012

Jag brukar inte begära votering på kommunstyrelsens arbetsutskott men igår gjorde jag det. Jag ville själv höra med mina egna öron hur var och en av de borgerliga ledamöterna röstade emot vårt förslag om att kommunen skulle ta ledartröjan och börja handla etiskt i allt större utsträckning (=Fairtrade). Örjan Lid (M), Raimo Vuojärvi (M), Gunnel Orselius-Dahl (FP) och Elisabeth Rydström (C) röstade emot förslaget. Att handla exempelvis bananer från odlare som har fått vettigt pris för sina produkter gick inte ihop med Vallentuna alliansens praktiska politik.

Det här kan verka vara en mindre betydelsefull fråga men sanningen är att kommunen handlar varor och tjänster för miljoner kronor och inte vill jag att man spelar fotboll tillverkade av barnarbete på gympalektioner i kommunens skolor. Vi kan och vi ska ställa krav! Vi kan förändra arbetsvillkor för andra i världen med vårt agerande. Jag har mycket svårt att förstå varför (M), (FP) och (C) vill inte göra det.

Inga kommentarer: