8 mars 2011

Idag när jag lyssnade på Mona Sahlins tal om barnfattigdom i Sverige och i världen kom jag och tänka på att ingen av de föreslagna män till partiledare har den kompetensen, känslan och erfarenheten som Mona har. Dessa föreslagna män ÄR duktiga sossar men de når inte till Monas nivå. Det är min uppfattning. Och därmed försöker jag gå vidare med min bearbetning av partiledarbyte. (Det går inget vidare bra.)

Så kvällens tema var barnfattigdom.
Hur kommer man att lösa barnfattigdomen när kvinnorna tjänar 85% av det män gör, när 250000 av enbart LO-medlemmar är deltidsanställda, när bemanning av t.ex. kommunal verksamhet görs utifrån ekonomin , inte efter behov, när ob-ersättningen är större för den som säljer sprit på lördagar än den som jobbar på gruppboendet osv.?
Ensamstående föräldrar, oftast mammor har det väldigt tufft.Kommunerna erbjuder inte barnomsorg på obekväm tid trots många måste jobba på helger och kvällar. Barnfattigdomen har ökat i Sverige. Skolbarn sjuksskrivs för familjen har inte råd att betala utflyktspeng och ordna matsäck. Skolinspektionen var mycket tydlig på denna punkt bl.a. då de besökte Vallentuna senast: grundskolans aktiviteter ska inte kosta. Men även i den välmående Vallentuna finns ett antal barn som inte kan åka på semester eller köpa fritidsutrustning eller skaffa sig glasögon. Vi måste politiskt kämpa emot barnfattigdomen som har bara ökat de senaste åren. Vi måste vara deras röst i budgetdiskussioner.

Inga kommentarer: