4 mars 2011

Vi hade förra veckan en genomgång av alla pågående planprojekt i kommunen. Väldigt många planer på väldigt, väldigt kort tid som vanligt. Det blev nästan en stämning av begränsning av yttrandefrihet pga tidsbrist och det är inte bra. Jag föredrar personligen att få materialet i förväg så att man kan hinna bilda en uppfattning om saker och ting i förväg. Det gavs inte möjlighet till det denna gång. Åby Ängar är ett område på östra sidan av Roslagsbanan i Vallentuna centrum. Ett mycket bra, centralt läge med ytterst god tillgång till kollektivtrafiken. Jag har redan hunnit efterfråga Åby Ängars "lägesbeskrivning" för jag har tyckt att det har tagit alldeles för lång tid att komma med några konkreta förslagsom motsvarar politikens intentioner.
Ja, nu fick man minsann se de första skisserna över området. Och hör och häpna,byggföretag kräver att få bygga ett antal RADHUS i detta centrala läge!!! Snabba pengar kan man gott påstå!!! På ritningarna fanns det flerfamiljshus, stadsradhus och sedan dessa radhus och på detta sätt ska vi åstadkomma småstad. Inga hyresrätter! Detta ska kallas de borgerligas effektiva markanvändning på de absolut bästa lägen. (Jmf detta med deras planer att bygga flerfamiljshus långt borta från service och tåg i Kristinebergsskogen.) Jag har inte samhällsplanerarutbildning men jag kan inte se någon logik i detta. Vi ska inte bygga efter byggföretagens önskemål. Det är vi politiker som ska säga vad Vallentunaborna behöver ha och på vilket område. Helst ska man ha kontinuerliga möten med byggherrarna och politiken så kan man resonera tillsammans utan mellanhänder som kan tolka saker på sitt sätt.
Jag vet att det finns värre saker som sker i världen än borgarnas byggpolitik men det är faktiskt synd att inte bygga lite tätare i centrala lägen och gläsare längre bort.

Inga kommentarer: