6 januari 2013

Efter de senaste veckornas lugna rytm är det dags att öka tempot igen. Det blir mindre tid att läsa det man själv väljer och mer att ta tag i det som brådskar mest. Skönt att jag hann fylla i "depoerna" inför vårterminen. Jag har njutit och läst ett antal strategier från (S) styrda kommuner i länet.  Vissa av dem har flera år på nacken och de kommuner kan verkligen se bakåt och utvärdera hur det blev egentligen och utveckla sedan vidare. I Vallentuna har vi inte ens kommit i gång med flera av de områden som jag har fördjupat mig i. Det verkar först ta över en mandatperiod (= över 4 år) att komma till skott att något måste göras. Det är först och främst tålamod som testas speciellt som oppositionspolitiker. Vääääänta...

Medan jag läste märkte jag hur arbetet i de kommunerna planerades och finansierades. Jag kunde se de ansvariga för varje delmål och även tidpunkten när jobbet ska vara färdigt och till vem/vilka det ska redovisas. Det blir tydligt och onödiga oklarheter kan undvikas. Och DET BLIR FÄRDIGT! Det andra som attraherade mig var att speciellt Nynäshamn beskrev det tydligt när egna tjänstemän skulle utföra ett jobb och när (sällan) man skulle anlita utomstående konsulter. Jag erkänner att jag har inte vetskap om på vilka områden Vallentuna är beroende av konsulter och på vilka områden har vi egen kompetens så att det räcker. Jag förstår gott och väl att vi kan omöjligen ha experter på alla områden men långsiktig kompetensutvecklingsplan borde innehålla strategier hur vi vidareutbildar våra tjänstemän på de områden där tydlig brist finns eller rekryterar det som behövs.


Inga kommentarer: