24 januari 2013

 Gösta Rehn som skulle ha fyllt 100 år i år. Jag deltog i en föreläsning om honom idag. Mina kunskaper om honom var mycket begränsade och kan absolut inte nu heller påstå något annat, men jag fick trots allt en mer nyanserad bild av denna nationalekonom som har påverkat svenska modellen mer än jag anade.
 Under frågestunden fick jag en stark känsla om att där satt jag bland ekonomiskt väldigt kunniga åhörare som verkade dela den socialdemokratiska samhällssynen. Den erfarenheten, den kunskapen som fanns i det föreläsningsrummet borde komma till partiets nytta. Det kanske gör det redan, det vet jag inte, men att inte nyttja dessa människors kapacitet känns som slöseri på oacceptabel nivå. Jag har försökt skriva några gånger tidigare om den stoltheten jag känner som socialdemokrat, om vårt samhällsbygge och strävan efter allas möjlighet att få vara med och bidra till samhällsutveckling. Och då är ju jobbfrågan den mest centrala. Stoltheten förstärks av att så många betydelsefulla intellektuella ser socialdemokratin som sitt parti.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Jag uppskattar verkligen Jaana att du tog dig tid att delta vid seminariet om Rehn. Inte minst bidrog du till att sänka medelåldern bland åhörarna./Lennart Erixon

Jaana sa...

Tack själv för inbjudan! Jag behöver mer sådant. Informera gärna om något motsvarande dyker upp i framtiden. Glöm inte heller löftet om fortsatt diskussion om Arlanda grenen.

Inga-Maj sa...

Jag återkommer i bägge fallen Jaana. Men strunta i mitt email till socialdemokraterna-Vallentuna med en påminnelse om att ge besked i "Arlandafrågan". Vi kan ju träffas för att diskutera frågan.