30 december 2009

Kort summering!

Årets näst sista dag! Hur skulle jag summera mitt första år som oppositionsråd i Vallentuna?

Det blev ett rivstart med borgarnas slaktande av vårt gemensamma Össebyhus AB. Det tog hela första kvartalet av året det där. Jag undrar fortfarande över vad var egentligen tanken med att sälja Karby och Kårsta fastigheterna. Det lär vi aldrig få veta. Det förblir moderaternas ännu en affärshemlighet. För sälja "kan" de men att förvalta är de urusla. Att sälja kräver också en talang. Man måste kunna avväga försäljningen objektivt både för- och nackdelarna samhälleligt och ekonomiskt och inte sälja om man märker att det inte gynnar kommunen och invånare. Man måste vinna med försäljningen annars låter man bli. Det kan inte borgarna! Sitt eget vaktar dem och utvecklar men vår gemensamma egendom bryr de sig inte om. SYND! Det är mycket pengar det handlar om, våra pengar!

På våren tog vi upp kampen igen om Kristinebergskogen. (MP) och (V) engagerades också i det arbetet och det har varit mycket positivt samarbete. Allt fler höjer sina röster emot exploateringen av tätortsnära skogen i södra Vallentuna. Borgarna stoppar fingrarna i öronen och låtsas att de inte hör.

Hösten var tuff. Budgetarbete: avvägningar mellan nedskärningar i verksamheten eller skattehöjning, avvägningen mellan tomma/diffusa målsättningar eller kvalité. Vi (S) kännde inget behov av att vara med i tävlingen om "vem har landets lägsta skattesats" utan vi såg på konsekvenserna på alla besparingar och sade STOPP! Vi kan inte acceptera detta! En krona till för att kunna satsa främst på våra barn och ungdomar. 30 miljoner till i skolan! Ca 200kr mer från en medelinkomsttagare per månad. Och trots denna höjning så skulle inte Vallentuna hamna ens i mitten sikten av skatteskalan i landet. För oss är kvalitén viktigare än låg skatt. Kvalitén i kommunal verksamhet är bl.a. lika med kompetenta och behöriga anställda i den omfattningen som verksamheten kräver.

Visst har det varit flera stora ärenden under året: LOV, översiktsplanearbetet osv. Det har inte varit någon mjuk start för mig. Men jag har de bästa partikamrater man kan önska sig runt omkring mig. Alla är så oerhört kompetenta i sina områden och är beredda att dela med sig sina kunskaper och råd. Jag är SÅ STOLT över vårt gäng!!! Dessutom har jag personer som står mig väldigt nära som stöttar mig i ur och skur. Tillsammans har vi fört aktiv oppositionspolitik i kommunen så jag kan inte säga mer än TACK till er alla. Jag ser framemot nästa år 2010. Ett år med full av överraskningar!

Inga kommentarer: