1 december 2009

Förtroendet!

Det är dags att sätta upp målsättningar både privat och politiskt. På riksnivån har (S) gått ut med valplanen offentligt. Modigt! Kommer vi att göra det lokalt? Vi har inte tagit ställning till det ännu. Under åren 2002-2006 var vi det största partiet i Vallentuna. Inte illa! Jag skulle inte ha någonting emot att vara det igen. Inte enbart för storlekens skull utan att få bekräftelse av väljare att vi har gjort ett bra jobb lokalt och att vi är på rätt väg. Det skulle betyda oerhört mycket!

Det har hänt flera gånger under mandatperioden att jag har tänkt på de personkryss jag fick i valet. De för mig anonyma personer som kryssade just mig bland 40-tal duktiga sossar. Har jag förvaltat deras förtroende väl? Har jag kämpat för just de frågorna som var viktiga för dessa personer. Hur har jag lyckats, har jag åstadkommit något? Har mitt arbete gjort någon skillnad?

Grymma frågor för oss som sitter i opposition. Hur vi än kämpar så vid rösträkningstillfället är vi för få. Att alltid förlora och trots det vakna upp nästa morgon och börja om igen så som ingenting hade hänt. Det svåraste att förstå är det, att de frågor som vi kämpar för är oftast för oss så självklara saker att nederlaget kan vara tungt att acceptera.

Om jag ger ett exempel från gårdagens kommunstyrelsemöte: den borgerliga alliansen vill ha en planberedskap för en tomt Kragsta2:7 (om jag kommer ihåg siffrorna rätt) vid Stockholmsvägen för att kunna bygga en förskola eller ett vårdboende vid behov. Och behov finns, det medger vi också. Men den tomten ligger för nära Stockholmsvägen. Varför skall alla förskolor placeras nära hårdtrafikerade vägar med bullerproblematik utomhus och ev. även inomhus. Vi vet ju hur barnen/alla påverkas av ständig buller speciellt i inlärningssituationer. Och om det vore det enda felet, men nej. I närhet av planområdet finns det en el-och värmepumpanläggning av någots slag som kräver 100 meters skyddsavstånd, vilket inte uppfylls om förskolan byggs. Pumpanläggningen används inte året runt men behöver vi utsätta våra allra minsta för kända risker överhuvud taget? Det här vildvuxna lilla grönområdet används dessutom av barn som ett lekområde, till kojbyggandet osv. Hur blir röstsiffrorna i den här frågan? Vi förlorade!!! De faktorer som vi tog upp vägde tydligen inte mycket bland de borgerliga kommunstyrelseledamöternas beslutsprocess. För oss självklara ting och trots det nederlag. Så är det ofta.

Men de kryss jag fick och det förtroende vårt parti fick, förpliktigar oss att visa ett alternativ gång på gång trots motstånd och nederlag. Jag gör det gärna, för barnens skull. Det har jag sagt förr och det kommer jag att säga om och om igen.

Inga kommentarer: