12 november 2011

Idag var det kallt. Första snön kommer att falla vilken dag som helst. Jag jobbade på kontoret idag efter att ha varit på bokfestival på biblioteket i Vallentuna. Det var alldeles tyst i kommunalhuset och jag hann "avverka" ganska många av de uppgifter som jag borde ha gjort under de dagarna jag var på kongressen. Kallt och frusen var jag när jag väl kom hem men nu njuter jag av värmen från braskaminen.

Funderar på kommunens tillsynsansvaret på äldreboenden apropå alla Carema skriverier. Jag anar att det funkar inte helt tillfredställande i vår kommun heller. Tillsynsbesök som bokas i flera veckor i förväg, kvalitetsredovisningar som saknar viktig fakta om personalstyrkan på olika tider på dygnet, kompetens och erfarenhet på personal, ... Det finns säkert mycket att göra på den här fronten också.
Men allt elände börjar med alldeles för diffusa krav vid upphandling. Det är en fråga där majoritet och (S) har olika synpunkter. Vi är beredda att höja kraven, satsa mer på upphandlingsarbetet så att redan i sökfas gallras de oseriösa lyckosökare bort, full insyn på verksamheten (även för våra revisorer) och regelbundna och oregelbundna besök. Och naturligtvis kollektivavtal för anställda och helst också meddelarfrihet för personal om lagen möjliggör det. Majoriteten har hitintills inte varit beredda att höja krav och villkor. De vill att kunden ska byta utförare om den är inte nöjd med verksamheten. Vi är inte beredda att "offra" några äldre i misskötsel eller elever som inte får den undervisningen de har rätt till utan vi anser att skola, äldreomsorg, annan omsorg, ja all skattefinansierat verksamhet ska erbjuda bästa möjliga verksamhet som tål en och annan kvalitetsgranskning utan anmärkningar. Vi tror inte på marknadens egen förmåga i detta avseende!

Inga kommentarer: