30 november 2011

Jag kommenterar inte dagens våldshändelser i Vallentuna idag.
Gårdagens första stopp var i Kodin Tyyli med en stor kopp te och en "munkkipossu", en nygräddad sådan som bara var så gooood. Jag hann tyvärr inte göra någon större insats i butiken utan hade bara nöjet att beundra det nya. Jag valde en golvlampa till dagens möbelbild. En lampa som skillde sig från all annan belysning i kristall. Denna robust, enkel lampa med trästam, snygg på sitt sätt. Visst finns det likheter med SDP:s huvudkontor och våran 68:n. Mäktiga byggnader med mycket aktiviteter och entusiastiska medarbetare. Lipponen kan var ytterst nöjd med sin kampanjstab.



På vägen tillbaka från Hakaniemi såg jag denna nya byggnad. Igen annorlunda, vacker på sitt sätt.


Julskyltningen pågick först nu efter första advent men utanför Stockmann fanns dessa julgranar i sin fulla belysning.


Kvällens kloka tanke kommer från guiden som berättade om Inkaguldet på kvällens musébesök. Hon berättade om orsaker till varför Inkariket kunde bestå så länge och även utöka sitt territorium. Den som fastnade i mitt huvud var att Inkahövdingar lät folk vars markområden de erövrade, behålla sin kultur, klädsel, religion osv bara de uppfyllde rikets krav på beskattning exempelvis. En positiv samhällsutveckling kräver inte den andres assimilering utan historien bevisar att det går att leva sida vid sida med olika kulturer under århundraden.








Inga kommentarer: