14 november 2011

Sossemors tankar kring kvällens kommunfullmäktigemötet:
- Jag ger mig inte när det gäller rätten till heltid utan lämnade en motion till om detta ikväll. Jag ska vara optimist. Det var ju förra mandatperioden borgarna avslog den sist. De kanske har mognat för tanken efter allt prat om arbetslinje och egenförsörjning. Det går ju inte ihop utan heltidstjänster.
- Vår motion om "krav på arbetsmiljöhänsyn och villkor i enlighet med svenska kollektivavtal vid upphandling" avslogs! Nya arbetarpartiet visar sitt rätta väsen! Men jag är inte nedslagen utan har en ny idé som jag kommer att testa först med sossevänner på distriksnivå. Löfte: jag kommer att återkomma i detta ärende. Skattepengar ska gå till vettiga arbetsvillkor för alla anställa!
- Avslag också när det gäller vårt yrkande om att ha en fastighets- och tekniknämnd istället för ett utskott som ska bemannas av Kommunstyrelseledamöter som har gott om makt redan idag. Det verkar vara svårt för borgerliga partier att rekrytera nya medlemmar och speciellt aktiva sådana, eftersom alla uppdrag ska innehas av samma personer. Undrar verkligen hur de små allianspartier gick med på detta. De är ju de stora förlorare efter den här förändringen. Tyckte deras medlemmar verkligen så?
- (V) och delvis även (MP) tyckte att vårt (S)-förslag till kommunplan var bättre än alliansens. Vi har egna kommunmål, driftramar som medger kvalitétshöjning inom skola och social, investeringar som ger framtidsoptimism. Sossemors personliga och högst partiskt åsikt är att vi hade mycket, mycket bättre förslag och jag är mycket stolt över vår sossegäng som har ambitionen att UTVECKLA kommunen.

Sedan tyckte jag mig se en bekant bland åhörare som borde ha fått en bamsekram men jag är inte riktigt säker om jag såg rätt. Nu är dags att få lite sömn för imorgon ska jag skriva en motion eller två och S-kvinnor har också sitt möte på kvällen.

Inga kommentarer: