20 november 2011

Jag tror att under alla dessa år med konkurrensutsatt valfrihet så har riskkapitalbolagsägare skrattat åt Sverige. Skrattat och plockat vinsterna in på sina konton, långt borta från svenska skattemyndigheter. Hur kan Sverige vara så naiv??? "Generös tilldelning av skattemedel tillsammans med en väldigt låg grad av reglering och kontroll gör marknaden väldigt attraktiv" säger Marta Szebehely, professor i socialt arbete i gårdagens DN. Detta naiva agerande är helt unikt i hela världen!
Hela tanken att låta marknaden styra utan politikernas påverkan är helt absurd. Hur kan man kräva att de sjuka äldre, dementa äldre byter vårdgivare när de märker, om de märker att kvalitén inte håller det som lovades vid upphandlingen? Vi ska INTE LÄMNA våra gamla i händerna av pengagiriga riskkapitalister!!! Politiker/kommunen ska vara tydligare i sina kvalitetskrav, ha tillsynsbesök, oanmälda tillsynsbesök på olika tider av dygnet så att vi får veta att det uppdrag vi har beställt utförs på godtarbar sätt.

Samma sak gäller våra förskolor. Detta har jag skrivit om många gånger tidigare. Enbart fina kvalitetsredovisningar duger inte för mig. Jag vill veta hur det ser ut i live. Barn- och ungdomsförvaltningens redovsísningar ska särskilja fakta från kommunala och från privata utförare, t.ex. antalet förskollärare, barngruppernas storlek, osv. Det är också mina skattepengar som finansierar de verksamheterna. JAG HAR RÄTT ATT VETA vad som händer med dessa pengar.

Jag arbetar. Jag betalar skatt för välfärden. Jag vägrar betala skatt för vinster som INTE investeras tillbaka i vården eller eleverna!!!

Inga kommentarer: