6 november 2011

Jag delat min söndagstid mellan att tvätta tvätt och läsa handlingar inför morgondagens kommunstyrelsensarbetsutskottsmöte och planarbetsutskottsmöte. Det var väldigt många sidor. 57st hade lämnat sina synpunkter ang. förskolan i Kragstadungen. Jag förstår dem. Jag/vi var också emot bebygga denna lilla skogplätt men när majoriteten inte klarar av att ha långsiktigt planering där även BARN ingår så var vi tvungna att gå med på byggplanerna. Platsen är verkligen inte optimal för en förskola. Men med den befolkningsökning som vi har så kommer de 80 platserna vara fulla på nolltid.

Sonen ska till prao under nästa vecka. Lång resväg till "jobbet" stackarn. Praoperioden är lärorik men att hitta en plats är mycket svårt. Är det verkligen meningen att föräldrarna ordnar platser i sina jobb då skolan har ingen lista över ställen dit ungdomar kan söka sig? Det är någonting som inte funkar med dagens prao. Ungdomar får inte möjlighet att komma ut på arbetslivet om inte kontakter finns. Alldeles för många arbetsplatser tackar nej till ungdomar under 16 år. Jag hörde av min arbetskamrat att i Finland kan ungdomarna välja mellan arbetsplatser. Arbetsgivare tar gärna emot ungdomar. Attitydsfråga eller?

Inga kommentarer: