1 december 2011

Jag har påbörjat min förkovran i ett nytt ämne. Jag är tacksam att ha fått lite draghjälp av en person som är redan kan mycket av ämnet. Mycket läsande har jag dock framför mig innan det är dags att agera. Jag njuter av att lära mig någonting nytt.

I dagens DN kunde vi idag (det kanske inte var idag utan förgår?) läsa om hur elever med invandrar bakgrund får allt sämre kunskapsresultat i skolan. Jag blev mycket förvånad över att det nämndes inte med ett ord att tänk om man hade fortsatt undervisningen parallellt på modersmålet så skulle vi kunna se helt andra resultat. Att lära sig svenska tar ett antal år och man man låter de åren passera utan att man ger möjligheten att studera de övriga ämnen helt eller delvis på modersmålet är slöseri med resurser och tid.

Hur mycket forskningresultat behövs det egentligen i ämnet innan man förstår detta? Jag har gått mina skolor fram till studentexamen på finska. Mycket av de kunskaper är precis samma kunskaper som man kräver här i Sverige. Efter att jag hade flyttat hit och lärt mig tillräckligt med svenska kan jag "översätta" mina värvade kunskaper till svenska. Vi borde naturligtvis göra vårt bästa att ge alla nyanlända möjlighet att fortsätta sin utbildning åtminstone delvis på modersmålet samtidigt som de lär sig svenska språket. Många av fristående språkskolor tillämpar denna metod med goda resultat. På köpet får Sverige två- och flerspråkiga medborgare.

Dags att gå på SL:s informations möte i Vallentuna salen. Ämnet är Roslagsbanan till Arlanda!

Inga kommentarer: