10 december 2011

Kommunstyrelsens arbetsutskott hade ett konstruktivt möte idag med kommunens revisorer och kunde identifiera flera konkreta förbättringsförslag och områden. Mer sådant!

Jag är nyfiken på att få höra det senaste från Paris där min dotter har varit på LeWebb mässa med Karl Lagerfelt och massor av andra intressanta personer. Jag har ägnat mig att skruva en pianostativ med min son hela kvällen utan att lyckats. Vi får även här ha lite tålamod till imorgon för att få hjälp av en lite mer erfaren skruvare. Imorgon får jag ransonera tiden så att jag hinner göra både morrots- och kålrotslådorna inför julen för jag har lovat också göra en sats till sossarnas julfest imorgon kväll.

Dagens starkaste känsla uppstod när jag hade en kortare paus på jobbet och började läsa en bok som heter "En vanlig dag" som jag fick av Majblomman representant i lördags när vi mötte dem. I boken finns exempel på de ansökningar som har skrivits till dem i hopp om att få en extra slant i vardag. Väldigt många av ansökningarna kommer från ensamstående föräldrar med flera barn. Det är tydligt att samhället inte har lyckats erbjuda tillräckligt med stöd för dem, speciellt om de råkar vara arbetslösa eller sjuksskrivna. Barn i sådana familjer har svårt att få sina elementära behov tillfredställda t.ex. vinterkläder, matpengar inför jul, träningskläder osv. Skam för ett rikt land som Sverige! Inga barn ska behöva oroa sig för gympalektioner när de inte har nya inneskor eller frysa utan varm vinterjacka. Detta land går inte i konkurs om vi tar hand om varandra. Majblomman gör ett viktigt arbete men de ska inte behöva finnas år 2011!

Inga kommentarer: