13 december 2011

Som motvikt till DN:s borgerligt vinklad nyhetsrapportering så brukar jag läsa Stockholms Tidningen. I det senaste numret kunde jag läsa om Peter Weiderman. Mannen som grundade Carema och var vd i det företaget ett tag (tills han sålde det och fick 212miljoner vinst.)P. Weiderman har haft och har gemensamma affärer med Täby moderaten Stefan Klåvus.

Denna Weiderman har även en koppling till Vallentuna. Hans företag Täbypedagogerna har två förskolor i Vallentuna. Enligt Stockholms Tidningen har Täbypedagogerna gjort vinst på 8,2 miljoner kronor efter finansnetto 2010. Byängsskolan i Täby som också ägs av honom gjorde en vinst på 3,5 miljoner. Det är ett antal tjänster, ska jag säga, precis som i förskolan. Vi alla vet att personalkostnaderna är den största kostnaden i skolan och i förskolan. Det är där man kan kamma hem vinsterna också om man prioriterar det. Är det så att Täbypedagogerna har en pedagogisk idé och metod som gör att förskolorna med 1-5 åringar behöver färre perosonal men barnen mår och utvecklas minst lika bra som i kommunala förskolor med fler personal? Nu vet jag inte deras personaltäthet och det är det som jag är mest intresserad av, speciellt när det gäller de allra minsta barnen i vårt samhälle.

Jag blir ju enormt nyfiken på hur hans förskola kan driva verksamheten så mycket effektivare än kommunen. Vad är hans hemlighet? Jag har bett få läsa kvalitétsredovisningen från den förskolan för att få veta mer. Dessutom vore ett studiebesök på sin plats eller hur? Jag har faktiskt inte varit där någonsin trots att den verksamheten helt finansieras med våra skattemedel.

Misstolka mig inte!!! Jag har själv min tjänst i en fristående skola på Kungsholmen och vet hur vardagen i en sådan skola ser ut. Man måste ha en buffert för sämre tider, när elevunderlaget minskar tillfälligt eller när det finns elever som behöver extra mycket hjälp osv. Men det är skillnad att göra miljonvinster årligen och att skapa en buffert för oförutsedda händelser. Och eftersom det är någonting som jag inte förstår så MÅSTE jag göra mitt bästa att ta reda på och börja förstå. Jag kanske får tips hur kommunala skolan kan drivas med mycket mindre pengar och vi kan kanske skänka skolpengen och därmed skatten! Tänk vilken lysande idé!

Inga kommentarer: