27 december 2011

Det förvånar mig inte alls att Attendos vd, Henrik Borelius ger regeringen råd enligt Stockholms Tidningen. Jag har märkt att de vinstdrivande vårdbolag och regeringen har samma människosyn och resultatet av bådas agerande är väldigt lik varandra. Det är de svagaste som är "förlorare" i båda fallen. Tyvärr måste var och en ställa frågan till sig själv: var står jag? Vad väljer jag? Vågar jag se/inse att allt fungerar inte utan styrning?Och kanske den viktigaste frågan: VEM SKA STYRA?
Jag ÄR anhängare av "råd". Jag är helt medveten om att flera huvuden kan åstadkomma bättre idéer än en, men grundförutsättningen är att man har SAMMA målsättning. Man ska ha förmågan att ställa sig lite ovanför det hela, kunna förbise sina egna intressen och ambitioner och fokusera till det som gynnar flertalet, inte enbart en själv.
Alla medlemmar i regeringens välfärdsutvecklingsrådet verkar inte klara av det sist nämnda kravet. Resultatet blir inte objektiva råd till regeringen utan privilegierad lobbyism på högsta politiska nivå. Smutsigt och tvivelaktigt måste jag säga.

Inga kommentarer: