27 januari 2012

Igår kväll kom det en inbjudan till mig om möjligheten att få delta i den öppna delen av partistyrelsens möte idag där nya partiordförande skulle väljas. Jag hade naturligtvis dagen färdigplanerad men under natten bearbetades arbetsdagen om i mitt huvud så vet ni, JAG VAR DÄR! Visserligen dubbelkollade jag med förste ombudsmannen först att inbjudan menade verkligen mig, oppositionsrådet från Vallentuna och jag fick det bekräftat att läsförståelsen i svenska är ok. Den politiska grädden inom (S) var där: Ingvar, Wanja, Anna-Greta Lejon och Håkan Juholt... Vilka tankar och känslor Håkan Juholt än hade inom sig, så visade han oerhörd styrka och även mod att närvara denna tillställning. Efter mindre än ett år som partiledare, fattade han beslutet att han inte är den personen som ska leda oss till valvinsten 2014. Men han kommer att behövas han med på den långa vägen tillbaka till regeringsställning.



Göran Persson kom... Media var mycket intresserad av honom.



Carin Jämtin, vår partisekreterare!!! Vilken lugn, förtroendegivande och klok kvinna! Hon redogjorde valberedningens motivering till valet av Stefan Löfven.



Stefan Löfven höll sitt första tal som partiledare i Sveriges största parti. Som fd fackordförande kan han arbetsmarknaden, dess styrkor och svagheter och hur den fungerar. Bland annat arbete, entreprenörskap, innovationer , JÄMSTÄLLDHET och frihet var saker han lyfte fram i sitt tal och som fastnade i Sossemors minne.


När jag promenerade tillbaka till Slussen så såg Stockholm mycket ljusare ut. Det var kallt men solstrålarna kunde avge hopp om varmare tider, även för socialdemokraterna. Obs! Det fanns bara lätt molntäcke som var redan på väg bort. Så kändes det efter dagens stora händelse.





Nu ska vi aktivt delta i programkommitionens arbete och formulera modern politik för dagens Sverige, där alla bereds plats att bidra till positiv samhällsutveckling. Socialdemokratin och socialdemokratisk politik behövs, sade Stefan Löfven. Han har rätt! Lycka till Stefan med det arbete!



P.S. Åsa Westlund, vår europaparlamentariker fanns också på Fotografiska museet idag. Hon har särskild plats i Vallentuna sossarnas hjärta. Vi är stolta över hennes insatser i Bryssel. Och det finaste: makten och positionen har inte stigit i huvudet på henne.











Inga kommentarer: