18 januari 2012

Jag vet verkligen inte vilket värde kan man sätta på lärarlegitimationer som utfärdas av Proffice-anställda. Det känns inte uppvärdering av läraryrket när "vem som helst" kan värdera utbildningar och kurser. Jag levde i den uppfattningen att det är Skolverkets anställda som synar alla kurser och ger sitt proffsiga utlåtande efteråt. Att det är en myndighet, att det blir på "riktigt". Jag känner att detta blir lite lotteri. Det är inte lätt att värdesätta alla möjliga kurser som man har läst genom åren. Klarar man verkligen av den bedömningen utan pedagogisk bakgrund??? Vad krävs det egentligen för att kunna undervisa och betygssätta årskurs 7 elever i NO eller årskurs 6 elever i samhällskunskap? Det är faktiskt så att "vem som helst" fixar inte detta. Vad är denna storsatsning värd egentligen? Vart leder det? Blir jag som legitimerad lärare högre lönesatt än tidigare? Varför får jag en känsla att hela proceduren är ogenomtänkt och kommer att leda till ifrågasättande och ev. överklagande när utbildningar/kurser inte blir likvärdigt eller rättvist bedömda.
Det har nu gått fem månader och jag har inte hört ett ljud varken från Skolverket eller Proffice. Det kanske går att köpa en lärarlegitimation på Blocket, vem vet.

Inga kommentarer: