13 januari 2012

Jag valde att åka bort till värmen i samband med mannens födelsedag mitt i vintern. Valet var klokt, för jag märkte hur mycket jag njöt av att vara ute från tidig morgon till sent på kvällen och det var varmt och skönt. Värt varje sparad krona!
Livet är inte svart eller vitt men under resan upplevde jag mycket kontraster som jag nu försöker förmedla till er också. Kontraster som förstärkte mitt övertygelse om internationell solidaritet och nödvändigheten av vettig biståndspolitik. Jag var på Kap Verde som blev självständig först 1975. Ögruppen var en portugisisk koloni tidigare. Ett mycket fattigt land. Så här bodde jag på Kap Verde. En vit kvinna med arbete som kunde köpa sig ett rum på öns finaste hotell.


Så här bodde de flesta öborna på den närliggande byn Sal Rei.




Jag hade tillgång till rinnande vatten, dusch, vackra dekorationspooler och vanliga pooler med massor av vatten medan de otroligt fattiga öborna fick köpa sin vatten från de rika för en dyr peng. Vattnet hämtades i sådana här (nedan) stora containers och folk fyllde sina 25 liters hinkar och betalade för den lyxen mångdubbelt mer än vad vi betalar för vårt vatten i Sverige. Naturligtvis påverkar bristen av vattnet mycket men att baslivmedel blir ett handelsvara med ockerpriser är fel. Vanligt folk är tvungna att återanvända vattnet både till matlagning, tvättning osv. Hur de gör det och i vilken ordning vet jag inte. En hotellstäderska tjänar 80euro per månad. Den summan räcker inte ens till hyran på en etta. Plus vatten, elen och helst lite mat också.
Helt fantastiska stränder! Rent och snyggt, orörd fortfarande efter bara några års turistandet i landet.





I ett land som saknar tillgångar ger turismen hopp om det bättre. Ju fler får ett arbete, får en inkomst, kan möjligen efterfråga varor och tjänster själv skapar en positiv spiral i landets utveckling. Men det krävs utländsk kapital och bland de som etablerar sig i landet finns även mindre önskvärda lyckosökare som utnyttjar landets situation för sitt eget bästa. Men vi som besöker landet har konsumentkraften att efterfråga vettiga löner och arbetsvillkor för dem som jobbar där. Ju fler frågar det, desto större press blir det för arbetsgivare/ägare att förbättra villkoren för de anställda.






Här nedan en bild från hamnen i Sal Rei, små fiskebåtar.


Imorgon berättar jag mer.














Inga kommentarer: