16 februari 2013

Demokratin tar tid. Alla måste ha möjlighet att säga vad de tycker. Alla röster är lika mycket värda men majoritetsbeslut gäller. Självklara saker för de flesta men i praktiken kan det vara svårt att följa. Jag var på ett årsmöte (inte socialdemokraternas) idag där folk fick säga vad de tyckte och röstningen genomfördes i de flesta val med hjälp av valsedlar. När 4-5 timmar hade gått så började jag betvivla om min demokratiska rättvisa räcker så länge till men det gjorde det. Efter 7 timmars möte hade medlemmarna fattat beslut i samtliga punkterna på dagordningen.

Den demokratiska uppfostran börjar tidigt, redan som små får vi lära oss att lyssna på varandra och lär oss att respektera varandras åsikter samtidigt som vi uppmanas att stå för våra åsikter och vi lär oss att motivera dem. Det fortsätter sedan under hela livet. Jag tycker väldigt annorlunda i vissa frågor än kommunalrådet och hans allierade men jag har respekt för majoritetsbeslut. Naturligtvis drivs jag av min övertygelse om att (S) kan utveckla kommunen bättre än (M). Det gäller att bilda en majoritet för det.

I ett stort parti som socialdemokraterna är finns det massor av olika åsikter innan beslutet är fattat. Många starka viljor och även starka känslor innan vi enas bakom ett beslut. Det krävs ständig utveckling av ordföranden eller gruppledaren. Det är alltid fördel om man kan fatta ett beslut som alla känner sig bekväma med, men det är inte alltid möjligt. Då gäller det att försöka se det lite ovanför och avgöra är det värt en fortsatt tvist eller ska man fokusera på andra frågor istället. Att satsa energin på det positiva och konstruktiva istället.






1 kommentar:

Anonym sa...

perfekt design tack