16 februari 2013

Kommunala gruppens verksamhetsberättelse blev nästan färdig idag. Själva skrivandet kanske inte tar så mycket tid men att leta fram all info som behövs är lite tidskrävande: vilka motioner, enkla frågor, interpellationer vi har lagt i kommunfullmäktige under det senaste året, vilka (S) förtroendevalda har lämnat sina uppdrag och vilka har valts istället för dem osv. Det är viktigt att dessa årsmöteshandlingar görs noga så att allt sedan finns nedtecknad för eftervärlden att forska om.
Ing-Marie och jag åkte på eftermiddagen till Sigtuna för att tacka av Anders Johansson som lämnade kommunalrådsuppdraget vid årsskiftet till Lars Bryntesson. Jag har inte riktigt förstått varför han gjorde det. Jag undrar om Kombi-lotteriets VD jobb är tillräckligt utmanande för honom. Det är inte min sak att avgöra och jag anar att det tar mycket ork och kraft att sköta en kommun. Det orkar man inte göra hur länge som helst. Inte i den takten som han höll. Jag är inte det minsta orolig för Sigtunas del. Jag vet Bryntessons kapacitet också. Jag vill bara att Anders kunskaper och erfarenheter tas tillvara på bästa sätt i socialdemokraternas politiska arbete.
Nu undrar ni säkert också om att hur dessa kyrkobilder hör ihop med Anders avtackning. Ju, platsen för avtackningen var i en syrisk-ortodoxa kyrkan i Valsta. En nybyggd vacker kyrka med stor festlokal. Besime guidade oss i kyrkan och svarade på våra frågor. Hela den internationella syriska församlingen i världen har bidragit till att få ihop tillräckligt många miljoner för att bygget blev möjligt.  Rysk konstnär har målat takmålningarna.
Visst är altaret väldigt vackert? Kyrkan var utrustad med en projektor som visar texterna på svenska så att man hänger med vid Gudstjänsten även om man inte kan arabiska. 


Inga kommentarer: