27 februari 2013

Den här "sportlovsveckan" har minsann inte varit någon lovvecka. Jag märker att jag har bokat in andra saker när veckan är fri från de kommunala mötena. Typiskt! I morgon är det en heldagsutbildning om nya plan- och bygglagen och S-kvinnors årsmöte på kvällen. Jag har inte haft bekymmer med fritiden under de senaste tio åren. Jag har lärt mig att ta vara på de lediga kvällar jag har. Samtidigt är det viktigt att man har annat vid sidan av det intensiva politiska arbetet. Vi har ju sett vilka konsekvenser det kan annars innebära.
Det har funnits väldigt många avhopp från politiska uppdrag från allianspartier i Vallentuna på sistone. De unga och unga vuxna attraheras inte av de tuffa villkoren som fritidspolitiker har idag. Alla partier är i situation där man är direkt beroende av att äldre partimedlemmar orkar ställa upp allt längre upp i åldrarna. Och de unga som visar det minsta intresse för politiskt arbete värnar man om med alla medel. Situationen är dock i längden ohållbar om inte en ny våg av politiskt intresserade hittar till maktens korridorer. Samhällsintresset belönas i allt annat än i kronor och i ören i de allra flesta uppdrag. Då blir det lätt att man väljer fritid med helt andra intressen och undviker binda sig till politiska uppdrag i fyra års perioder med upptagna kvällar och helger. Nu menar jag inte att det är enbart fråga om pengar utan man måste också kunna se att det går att påverka, att det går att förändra och utveckla annars är det ju slöseri med tiden. Medias bild av maktgalna politiker gör inte saken bättre.
Situationen är inte nattsvart! Varje medlem som vill hjälpa till och bidra är en tillgång. Alla kan göra någonting!

Inga kommentarer: