3 februari 2013

Jag lyssnade på melodifestivalens första deltävling med ena örat igår kväll. Den slutgiltiga vinnarlåten fanns nog inte bland de som gick vidare från denna omgång är Sossemors gissning.  Det är någonting väldigt speciellt med musiken och hur den påverkar oss. När jag är på dålig humor eller ledsen så finns det två "botemedel" som  jag brukar själv använda. Den ena är att gå ut på en promenad eller bara sätta sig ute i trädgården eller så lyssnar jag på musik. Naturen har sin egen musik som man kan njuta av.

Konstigt hur man vänjer sig att lyssna på olika sortens musik och till sist kan man även njuta av den. En av mina bröder var punkare och med regelbunden tvångsmatning av punkmusik lärde jag mig hitta det njutbara också i den sortens musik. Han brukar fortfarande hålla mig a jour med dagens finska favoriter.

 När mina barn var små så hade musiken en mycket viktig roll som kulturförmedlare. Vi sjöng och dansade. I tonårsålder kunde döttrarna inte göra någonting utan att musiken var på högsta volym. Då lärde jag mig att anpassa till andras musiksmak och blev en aning dövare. Idag får jag hjärnmassage när sonen spelar piano och döttrarnas och min musiksmak har närmat sig avsevärt. Min franska lärare tipsade om musikens betydelse för språkinlärning. Jag har varit lydig elev och försöker hinna med att nynna sånger på franska ofta mitt i natten.

Jag kan inte tänka mig livet utan musik!  Vilken njutning!


Inga kommentarer: