9 februari 2013

Sossemor var utan el igår fram till morgonen idag. Den ena av de två jordfelsbrytarna hade gått sönder vilket orsakade mörk tillvaro men värmepannan, spisen och ugnen fungerade dock tack och lov. Jag hade min lässtund i lyset av ett antal ljus vilket var ett sätt att ha fredagsmys men fick samtidigt erfara hur sårbar vår tillvaro är utan el. Det var ingen större fara med oss men hur skulle en längre tids elavbrott påverka livet i ett äldreboende exempelvis. Fungerar vårdrutinerna tillfredsställande då? Finns det reservel för dem som kanske är beroende på att apparater av olika slag fungerar mer eller mindre dygnet runt? Vi tar alldeles för många saker som självklara. Idag är jag extra tacksam för att jag kan använda min dator, lyssna på radio och ha ljuset på när man lagar mat. Detta tål dock uppskattas dagligen.

Inga kommentarer: