7 november 2009

Frågepanel?

Konstigt att allmänheten har inte ställt några frågor på länge till oss fritidspolitiker via "frågepanelen" på kommunens hemsida. Funkar den inte? Kommer det fel slags frågor som måste gallras bort eller är allt solklart och alla är nöjda? Visst kan svarandet från våran sida ta sin lilla tid, men jag anser att frågepanelen fyller en mycket viktig demokratisk funktion i vår kommun. Folket har rätt att få veta hur vi olika partier resonerar om i olika frågor. Naturligtvis borde alla de partier som finns representerade i fullmäktige ha möjlighet att svara. Såsom det är nu så finns inte (V), (MP) eller Demoex med. Orsakerna till detta vet jag inte.

Förrutom frågepanelen så borde majoriteten våga ta steget till att spela in fullmäktigemöten så att man kunde lyssna på dem live på radio eller på kommunens hemsida senare när det passar för en. Jag har en minnesbild av att (DEX) har lämnat en motion om detta för ett tag sedan. Den finns dock inte med i "rapporten om obesvarade motioner till fullmäktige" som kommer upp på måndagens fullmäktigemötet. Det kan naturligtvis vara så att jag har glömt bort att vi har behandlat den motionen redan eller är det någon annan som har glömt bort den? Inspelningen av kf-möten om någonting skulle vitalisera fullmäktigemötena. Då kan alliansen inte fortsätta att sitta passivt på sina bänkar och vänta på bara att mötet snart skulle vara över. Sådant beteende skulle annars kosta en och annan mandat tror jag.

Inga kommentarer: