22 november 2009

Politikerutbildning!

Härligt med en HEL dags ledighet!

Jag har kommit på ämnet jag skall skriva om i min essä. Jag går på en uppdragsutbildning som partiet har beställt från Uppsala universitet om jämställdhet och finanskris. Väldigt intressant kurs men krävande. Vi har tre professorer som handledare: Anders Johansson, Eskil Ekstedt och Yvonne Hirdman. Det här är nästan som ödets ironi. Jag brukar nämligen alltid säga att jag satsar inte på någon utbildning som inte håller kvalité och som inte ger högskolepoäng. Här är det kvalité på högsta nivån och poängen hänger på mig själv och på min arbetsinsats och eftersom gruppen är förhållandevis liten så tvingas man vara aktiv heeeela tiden. Jag har fått vad jag har krävt.

Jag gick en liknande kurs om svenska modellen och global ekonomi i våras och den var så nyttig för mig som nybliven oppositionsråd. Det är klokt av partiledningen att satsa även på oss medelålders tanter och ge oss de teoretiska kunskaperna om vissa aktuella områden. Livslångt lärande a la socialdemokraterna!

Inga kommentarer: