25 november 2009

Kontroll?

Idag när jag läste i DN om förskolor där skattepengar har hamnat i ägarens fickor istället för verksamheten, började jag undra över hur kommunala tillsynsansvaret fungerar i praktiken egentligen. Jag vet att även de enskilt drivna förskolor lämnar sina verksamhetsberättelser till kommunen och att förvaltningspersonal gör årligen (?) besök i alla förskolor. Men är det allt? Och räcker det? De allra allra flesta har tack och lov en pedagogisk idé som de vill förverkliga i sina förskolor och inte girighet. Men lyckosökare finns det i alla branscher där det finns pengar att tjäna.

Nu menar jag absolut inte, att jag skulle tvivla på våra kommunala eller enskilda förskolors verksamhet på något sätt, men i princip bör det vara så, att ordentligt kontroll av hela verksamheten (pedagogiska, ekonomiska, arbetsmiljö...) skall göras regelbundet, om våra gemensamma skattepengar finansierar verksamheten oavsett vem som driver verksamheten.

Dessutom bör kommunen ställa sådana kvalitetskrav som redan vid tillståndsökandet gallrar bort de oseriösa samtidigt som de kvalitetskrav fungerar som lägsta norm både för de kommunala och för de enskilda. Det skapar trygghet i valfriheten!

Inga kommentarer: