28 november 2009

Svar!

Jag lyckades inte svara på Hasse Henebys kommentar på den platsen här på bloggen som jag borde. (Jag och mina tekniska kunskaper.) Jag gör det här istället.

Jag är ju inte någon landstingspolitiker och har fullt upp att sätta mig i de kommunala ärenden men jag tog reda på köerna som du påstår har halverats sedan förra valet. Enligt hälso-och sjukvårdsnämndernas förvaltning har köerna ÖKAT MED 70% sedan 2006!

Det är bra att ni moderater börjar göra dessa små förändringar som du berättade om. Det vore dock bra om ni ställde krav på att skattefinansierad vård ska vara tillgänglig för ALLA patienter, för det gör ni inte idag.

Vi tycker att det borde finnas information om vårdinnehåll tillgängligt för patienterna när de ska välja vård. Idag finns det inte vilket gör valfriheten till ett tomt slag i luften.

När det gäller vård inom EU så är det sant att vi kräver förhandstillstånd= Sverige godkänner den vård man får i annat land innan. Annars kommer den gränsöverskridande vården bli en möjlighet endast för de som kan ta risken att inte få tillbaka pengarna.

Javisst är yrkesutbildningar bra alternativ för skoltrötta ungdomar men även de utbildningar skall ge grundläggande högskolebehörighet. Sverige behöver de där skoltrötta ungdomarna i dagens och framtidens arbetsmarknad. Vi skall utbilda folk till att bemöta de krav som arbetsmarknaden ställer och inte till arbetslöshet. Det är självklart att goda kunskaper i svenska både i tal och skrift, engelska och matte behövs i vilket arbete som helst.

Inga kommentarer: