4 november 2009

Ljus!

På grund av kongressen missade jag totalt allhelgonahelgen. Jag blev förvånad när en av mina döttrar frågade:"När skall vi nu gå till begravningsplatsen och tända ljus för våra döda släktningar?" De har inte alltid tyckt om att följa med till minneslunden vid Vallentuna kyrka och nu kom hon själv med frågan. Det tolkar jag som att det har trots allt varit en viktig tradition för vår familj. Jag brukar själv oroa mig att mina kära bröder glömmer bort att ta hand om mammas grav i Finland. Att det inte lyser ett endaste ljus på hennes grav på allhelgona. För mig är ljuset ett tydligt tecken på att vi inte ha glömt bort henne trots att det har gått 29 år sedan hon dog. Att hon fortfarande har ett jättestor betydelse i våra liv. Tack och lov finns det minneslund för oss som inte kan besöka våra anhörigas gravar så ofta. Förresten är minneslunden i Vallentuna väldigt vacker. Jag får samla gänget och gå till minneslunden under helgen.

1 kommentar:

Hasse Heneby sa...

Minneslunden i Vallentuna är MYCKET vacker! Jag är där ganska ofta då vår son ligger i den..