12 november 2009

Vart har vi bråttom?

Vad är syftet med möten i kommunstyrelsens arbetsutskott där jag sitter som ensam representant från oppositionen?

Där bereder man frågorna, har tillgång till experter från olika förvaltningar och kan ställa alla "dumma" frågor så att man kan känna sig säker på att fatta rätt beslut senare i kommunstyrelse och fullmäktige. För mig är de mötena enormt viktiga för det är bara jag som sedan förmedlar bakgrundsfakta till vår s-grupp. Jag måste förstå! Jag måste veta!

För ordföranden (=Örjan) som sätter ihop dagordningen och går igenom alla ärenden med de berörda tjänstemän är situationen helt annorlunda. Hela mötet kan vara ren repetition. Tråkigt, möjligen. Men det som irriterar mig mest är att klockan får styra alldeles för mycket. Det känns som att hålla tiden (att vara färdig före lunch) är viktigare än att alla får de nödvändiga förklaringar.

Jag saknar det att man tillsammans noga går igenom alla planer, har mer fri diskussion och öppen dialog, inte bara ta upp ärenderubrik och knappt hinner säga att "ordet är fritt" och sedan ett förslag till beslut. Under förra mandatperioden var det alltid antingen kommundirektör eller annan tjänsteman som drog ärendena på mötet, vilket också klargjorde mycket. Den där beredande delen har minskat, tyvärr.

Nu kan jag höra Örjan säga att jag kan ju alltid ställa de frågor till tjänstemän före mötet. Jep! Dilemmat är ju att jag ett annat arbete också. Och sanningen är, att när jag jobbar i skolan så hinner jag inte NÅGONTING annat än att ta sköta undervisningen och allt som har med att göra. Det är ytterst sällan jag kan ta min lagstadgade 30 min rast per arbetsdag. Så att försöka hinna med att kontakta någon i förvaltningen på de arbetsdagarna i skolan är helt omöjligt.

Jag vill inte låta för negativ men det kunde vara nyttigt för honom att tänka hur han skulle reagera i min arbetssituation. Tack och lov har vi helt underbar tjänstemannakår i kommunhuset. Utan deras flexibilitet skulle jag aldrig klara mig.

Inga kommentarer: