6 mars 2010

Sossemor är tillbaka i Sverige! Jag är av naturen väldigt nyfiken som person och vill veta och se det mesta. Jag älskar att resa, men det är skönt att vara hemma igen!

Efter skolbesöken i Primary School i Leeds kan jag bara konstatera att jag föredrar det svenska skolsystemet jämfört med det engelska. Visst fanns det fler datorer i klassrummen,interaktiva skrivtavlor i alla klassrum, otroligt duktiga lärare och intressant studiematerial men... t.ex. att jämföra skolor med elever med olika socioekonomiska bakgrund och sedan rangordna skolorna officiellt, sätta in "experter" som skall hjälpa de lägst presterande skolor att komma upp på listan UTAN att se att det redan har hänt mycket utveckling med dessa barn vars föräldrar och farföräldrar lever i arbetslöshet. Att inte förstå att skolresultat och det övriga samhälle med sina ev. problem har ett samband som inte kan rättas med pekpinnar på enskilda skolor utan kräver en helhetssyn, analys och handlingsplan på kommunnivå för att komma till rätta med låga studieresultat.

Och skolan skall INTE sortera barn i olika grupper utifrån prestationsnivån i grundskolan. Barn lär sig också av varandra, de inspireras av varandra, och barnen skall lära sig att arbeta med varandra. Forskningen har bevisat att nivågruppering ger inte bättre studieresultat. Jag undrade på hur de elever som gick i den "sämsta" gruppen i matematik kännde sig egentligen. Att jag är det hopplösa fallet som inte klarar av någonting och inte kommer att kunna läsa vidare eller?

Skollunchen mot betalning eller egen matsäck med varierad innehåll beroende på hur pengasituationen såg ut i familjen, att kunna bli lärare med att praktisera i skolan utan gediga ämneskunskaper från universitet, diciplin, skoluniform, relationen mellan läraren och eleven... massor av tankar. Visst finns det massor att göra med svenska skolan men tänk hur modiga, kritiska, idéerika,öppna elever med goda kunskaper vi har här i Sverige. Skönt att vara hemma!

Inga kommentarer: