19 juli 2010

Jag försökte nå vissa personer idag främst i jobbrelaterade ärenden. Det är bara att konstatera att folk är fortfarande på semester och jag får tålamodigt vänta tills augusti innan jag kan ens förvänta mig något svar.

Det har skrivits om berömda personers första sommarjobbsminnen bl.a i DN. Alla kommer ihåg sitt första sommarjobb. Jag hade mitt första sommarjobb som trädgårdsarbetare i Outokumpus fabriksområde i Björneborg. Jag var 14 år. Vi sommarjobbare hade mycket roligt tillsammans samtidigt som vi fick inblick i vuxenvärldens villkor (både arbetsmiljön och livet som helhet). Det fanns en lampaffär i gatuhörnet mittemot busstationen. Varje gång när jag cycklade förbi affären så beundrade jag en vit rosenlampa som var dyr (470 mark om jag kommer ihåg rätt). Jag bestämde att den lampan vill jag köpa med de pengar jag tjänar från sommarjobbet. Vet ni att den lampan hänger fortfarande i mitt sovrum, lika fin och lika bra som då för måååånga år sedan.

Med de minnen i bakhuvudet ska jag kämpa för att Vallentunas ungdomar får erfara härligheten att tjäna egna pengar nästa sommar.

Inga kommentarer: