25 november 2010

Med finsk sisu klarade jag mig genom hela arbetsdagen igår. Jag mådde sååå dåligt, snuva, torr hosta, huvudet kändes tungt vilket visade sig vara feber osv. Jag fick lite dålig samvete när jag gick från biblioteket igår trots det var ett och annat kvar att göra efter Nalins besök. Tack Ing-Marie, Sven och Birgitta att ni tog hand om resten!!!

Idag fick jag uppleva någonting som jag innerligt hoppas slippa uppleva igen.Samtidigt ser jag det lilla positiva i det nämligen att jag påminns om att vissa självklarheter inte är självklarheter i allas liv och hur det kan kännas. Viktigt, mycket viktigt för mig och för oss alla att komma ihåg att kunna sätta sig i den svagas situation. Att inte stirra på hinder utan försöka hitta på lösningar.

Den mest segregerade skolformen i Vallentuna, den kommunala musikskolan bjöd det bästa idag på den konsert jag var ikväll på Hjälmsta skolan. Mycket duktiga musikanter och sångare bl.a. min egen son. När jag tittade på de ungdomar som spelade, kunde jag inte låta bli att tänka på hur mycket kommunen kan ha sparat ekonomiskt i och med dessa ungdomar har musiken och gemensakapen i musiserandet istället för någonting annat. Hur många ungdomar/barn inte får möjligheten att delta i den verksamheten?
Klyftan mellan de rika och fattiga växer idag, barnfattigdomen ökar i Sverige.Sanningen är att den 1200kronors terminsavgift till att kunna delta i kulturskolans undervisning kan vara alldeles för mycket för alldeles för många familjer också här i Vallentuna. Musiken spelar mycket viktig roll i de ungas liv. Jag är inte den politikern som vill bygga staket runt vår kulturskola med 1200 kr entrepris. Jag kan bara inte utesluta några som vill och vill mycket men inte har råd. Inte barn! Inte ungdomar! De ska inte bära konsekvenserna på föräldrarnas arbetslöshet, lägre utbildnings och därmed lägre inkomstnivå, ensamma föräldrars utsatta situation... Kulturen ska vara tillgänglig för alla, inte bara för de rika.

Det pratas om avsaknaden av politikernas visioner. Stämmer inte! Sossemor och hela sosserörelsen vill se kulturskolan som en naturlig del av skoldagen, avgiftsfri, tillgänglig för alla. Vad har vi att förlora? Ingenting, absolut ingenting! Våra barn är värda de miljoner som det skulle kosta. Jag lovar!

1 kommentar:

Anonym sa...

http://svtplay.se/v/2246720/abc/pojke_med_autism_nekas_friskola?sb,k103290,1,f,-1