18 augusti 2014

Tidningsartiklar!

"Välkommen till Vallentuna"-skriften har nu skickats ut till alla Vallentunahushåll. I den gör de styrande nämndordföranden reklam för kommunen och för sig själva. Denna gång undertecknar de var sin sida UTAN partiförteckning  vilket ska tolkas positivt speciellt nu när det är ett valår. Ray Idermark  (M) är ordförande i kommunfullmäktige och har också fått sin egen sida i tidningen. Det som förvånar mig mer än jag kan beskriva är att han lyfter fram delaktighet och insyn i sin artikel, ämnen som har verkligen inte varit moderaternas hjärtefrågor. Han skriver om frågestunder och webbsändningar, två saker som jag och (S) har drivit som dårar under flera års tid. När jag år 2010 skrev motionen om att webbsända kommunfullmäktigemöten så avslog han det 2011 tillsammans med sina alliansvänner. Intresset att låta kommuninvånare få insyn hur politikerna sköter sig fanns inte. Oppositionens olika förslag möttes ofta av arrogans och det skulle ju inte gynna (M) att visa det för väljare. Man hänvisade dock till höga sändningskostnaderna och då det blev ingenting. Vi gav dock inte upp utan fortsatte driva frågan och för ca ett år sedan började vi testsända och nu har man permanentat det hela till helt rimlig kostnad.
Den andra frågan som Idermark stoltserar med i artikeln är frågestunder vid fullmäktigemöten, vilket också är ett (S) förslag från 2012. I samma motion föreslog vi också medborgarförslag vilket alliansen inte tyckte om, men frågestunden fick vi igenom vid VISSA möten. Jag skrev en motion till där jag yrkade om att man skulle naturligtvis ha frågestund vid alla KF-möten. Kommuninvånare har svårt att hålla koll på vid vilka möten man får ställa frågor och vilka inte, speciellt när det kan bli inställda möten också. Om man vill ge invånare denna möjlighet så ska man inte försvåra det hela. Vi har inte ännu fått svar på om (M) kan tänka sig låta kommuninvånare ställa frågor vid varje möte eller inte. 
Och sedan Vallentuna Nyas artikel om (S) och om mig. Jag blev överraskad över alla positiva kommentarer och hejarop från "främmande" ute i byn efter att artikel publicerades. Det jag vill säga är att (S) har ett mycket bra handlingsprogram inför nästa mandatperiod. Framtidspartiet Socialdemokraterna är beredd att visa att det går att göra så mycket mer i Vallentuna och vi vill göra Vallentuna till en framgångskommun inom utbildning, vård-och omsorg och miljö. Vi vill göra det tillsammans med kommuninvånare i samverkan och dialog. Vill du vara med? 

2 kommentarer:

Stefan Ivarsson sa...

Var och när sänds fullmäktigemötena. Läggs de upp på Youtube, påtala annars att det är gratis om man bara har investerat i en kamera och en dator. Jag vill minnas att Vallentuna kommun redan har en youtube-kanal men nästan aldrig lägger upp något där.

Jag som twittrare slåss gärna med sanningar, och har sökt som en galning efter protokoll på nätet för att följa upp hela mandatperioder och svikna vallöften.

Till sist vill jag bara hoppas att vi som skattebetalare inte betalar för "Välkommen till Vallentuna" skriften, för jag tror att de flesta av oss betraktar den som reklam och slänger den.

Jaana sa...

Stefan, fullmäktigemötena sänds direkt men finns också att se efteråt. Det är inte lätt att hitta men gå först på vallentuna.se,sedan klickar man till kommun och politik och möten, handlingar och protokoll och sedan hittar man webbsändningarna.
Jag har lista över de motioner som (S) har lagt under denna mandatperiod och hur de har blivit bemötta av alliansen. Jag ska lägga den på min bloggsida så ser du vårt agerande åtminstone.
Svikna vallöften från moderaterna får du verkligen leta efter. De har inte lovat något och gör det inte nu heller.