21 november 2014

Företagande!

Näringslivsdag-evenemanget blir bättre och bättre för varje år. I år fanns det flera företag på plats än tidigare och fikastället var placerat mitt i hallen vilket var mycket bra.  Man vill ju inte missa något även om man råkar bli fikasugen eller hungrig.  Nu kunde man sitta och fika samtidigt som man kunde följa föredrag från scenen. Utmärkt!

Det var naturligtvis roligt att få träffa bekanta företagare men även i år fanns det flera "nya" företagare.  Nej, jag hann inte bekanta mig med alla vilket är bra tecken. :) Den idérikedom och drivkraften som dessa människor har är helt makalöst. På plats var också tre stycken UF-företag som med ungdomens entusiasm marknadsförde sina produkter.

  Jag ställde frågan om "Landsbyggsutveckling/ Leader" till många småföretag idag och alla undrade, precis som jag och Socialdemokraterna, hur kunde de borgerliga partierna med C i spetsen vara emot att Vallentuna gick med i Upplandsbygd och skulle satsa förslagsvis 300 000kr och fyrdubbla insatsen för att kunna dela ut stimulanspengar för utvecklandet av landsbygden.  Den här sex år långa perioden att få vara med i ett sådant projekt tillsammans med andra kommuner är nu förlorad i och med alliansen röstade emot det i KF. Jag faktiskt måste få lov att vara lite bitter och besviken att förlora en så här fördelaktig möjlighet att kunna utveckla hela kommunen och ge en extra slant till de företag/ föreningar som har idéerna men saknar finansiering.




Inga kommentarer: